BLOG

Co jeść, by nasze zęby nie ucierpiały?

Czym się karmisz, tym jesteś – głosi mądra sentencja, która odnosi się nie tylko do ducha, ale i do ciała. Również dla kondycji naszych zębów strategiczną kwestią jest to, co każdego dnia kładziemy na talerzu.

Na dobrą dietę składają się dwa czynniki. Powinniśmy pamiętać, które produkty zalecane są w celu zachowania zdrowia, jakich zaś lepiej unikać.

Żywieniowym kluczem do powodzenia operacji „Zdrowe zęby” są wapń, tłuszcze i witaminy. Ten pierwszy jest bardzo istotnym składnikiem struktury trzonowców, siekaczy czy kłów. Brak wapnia może przełożyć się na kruchość zębów i przyczynić do próchnicowej agresji na naszą jamę ustną. Ów zbawienny składnik znajdziemy przede wszystkim w przetworach mlecznych, czyli naturalnych jogurcie, kefirze bądź maślance.

Wśród godnych polecenia witamin na plan pierwszy wysuwa się ta oznaczona literą D, której zawdzięczamy twarde zęby i mocne szkliwo. Tłuste ryby – norweski łosoś, makrela i śledź dostarczą nam zasoby witaminy D, o którą możemy się także postarać, na przykład wystawiając się na działanie słońca. Wspomniane ryby mają jeszcze inną zaletę – pomagają nam przyswoić wapń.

Na dłużej zabezpieczy zęby przed atakiem kwasów żółty ser, i to przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, przyczynia się do zwiększonej produkcji śliny, a po drugie – zawiera pożyteczne difosforany. Wpływa korzystnie również na dziąsła.

Nasze zęby nie powinny zazgrzytać na widok jabłek, przynajmniej tych niezbyt kwaśnych. Nie dość, że zawierają one witaminy, to jeszcze pomagają utrzymać szczękę w czystości. Z zabiegami nie powinniśmy jednak przesadzić: należy wystrzegać się sięgania po szczoteczkę i pastę po zjedzeniu jabłka. Sporo zalet mają też surowe marchew, rzodkiewka, kalarepa czy seler naciowy. Nie są tak słodkie ani kwaśne jak owoce, a oprócz wartości odżywczych pełnią w odniesieniu do zębów ważne funkcje higieniczne.

Z myślą o naszym zgryzie dietetycy zalecają spożywanie pełnoziarnistego pieczywa. W jego składzie znajduje się magnez – korzystny, jeśli aplikujemy go organizmowi w stosunku do wapnia w proporcjach mniej więcej jak 1:2. Razowiec sprzyja higienie naszych zębów podobnie jak wymienione wyżej twarde warzywa.

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że jedzenie truskawek pomaga utrzymać biały kolor zębów. Prawdziwym skarbem są też brokuły. Nie tylko bogate w wapń, ale i zasłaniające nas przed parodontozą. Wprawdzie choroba ta najchętniej atakuje nas w późnym wieku, ale skłonności do niej możemy nabrać już wcześniej.

Wzmacnianie szkliwa, powstrzymywanie rozwoju bakterii w ustach, ochrona śluzówki przed zakażeniami. To wystarczająca rekomendacja dla zielonej herbaty, dzięki której łatwiej będzie nam ustrzec się przed próchnicą i dolegliwościami przyzębia.

Oprócz wymienionych, warto do swojej diety włączyć również: chude mięso, orzechy, ziarna, gorzką czekoladę (umiarkowanie), wodę mineralną, kakao.

Wrogowie naszych zębów, czyli jakich pokarmów lepiej się wystrzegać?

Pora teraz na ascetyczną część naszej wyliczanki. Gdyby zęby mogły mówić, nie usłyszelibyśmy od nich zbyt dużo dobrego o wielu spośród ulubionych przez nas owoców. Te najsmaczniejsze zawierają bowiem dużo niekorzystnych cukrów (czereśnie, winogrona) albo też kwasów (cytrusowe). Z kolei owoce zawierające połykane przez nas pestki zwiększają liczbę resztek zalegających w szczelinach zębowych. Wymagają więc poświęcenia więcej czasu  zabiegom higienicznym, w tym również z użyciem nitek dentystycznych albo wykałaczek.

Przede wszystkim jednak, mając na uwadze stan naszego uzębienia, warto zrezygnować z części przyjemności, jaką dają słodycze. Jeśli już nie możemy oprzeć się pokusie sięgnięcia po czekoladę albo ciasto, nie podjadajmy ich przez dłuższy czas, tylko zjedzmy od razu cały kawałek, a po chwili umyjmy zęby i na jakiś czas zapomnijmy o łakociach. Ta sama zasada dotyczy zresztą także słodkich owoców.

Chipsy, frytki, hamburgery, a także wszelkie pokarmy zawierające dużo soli – to kolejni wrogowie naszej jamy ustnej. Z ich powodu także nasz organizm szybko pozbywa się wapnia. Przy tym fastfoodowe jedzenie niechętnie rozstaje się z naszymi zębami, uparcie do nich przylegając. To sygnał do alarmu i sięgnięcia po zestaw ratunkowy: szczoteczka plus pasta!

Z kronikarskiego obowiązku odnotujmy fakt znany dość powszechnie: otóż ciemne napoje, bez których tak trudno nam się obejść – kawa, herbata, cola – fundują nam ciemny osad na zębach i pozbawiają je minerałów. 

Warto zwrócić też uwagę, że niektóre warzywa, chociaż pożyteczne dla innych funkcji naszego organizmu, nie najlepiej współpracują z zębami. Chodzi na przykład o szczaw, szpinak i buraki, które utrudniają przyswajanie wapnia. Nie namawiamy, oczywiście, do zrezygnowania z nich. Zalecalibyśmy jednak wstrzemięźliwość w ich spożywaniu.

Zdecydowanie natomiast nie polecamy napojów gazowanych, słodzonych, energetycznych, artykułów o kleistej, sypkiej bądź bardzo twardej konsystencji, lodów, słodkich jogurtów.

Co z naszymi pociechami?

A teraz rady dla mam. Osobny fragment naszych porad należy się bowiem naszym najmłodszym. To, jakie przyzwyczajenia związane z żywieniem zostaną im zaszczepione, ma ogromny wpływ na uniknięcie niepotrzebnych przykrości związanych z wizytami u dentysty w tak młodym wieku. Spokojnie zatem, na stomatologa nasze pociechy mają jeszcze czas!

W pierwszym roku życia specjaliści zwracają uwagę na to, by karmić dzieci – naturalnie bądź z butelki – tylko w określonych porach posiłków. Karmienie nie powinno być środkiem na uspokojenie czy usypianie, przynajmniej z uwagi na dbałość o zęby. Przed snem noworodki i niemowlęta powinny pić wyłącznie wodę. Po pół roku pobytu na świecie dziecko powinno już jeść z kubka, butelkę należy odstawić najpóźniej po 18 miesiącach. Wystrzegajmy się używania wyłącznie kubka z tzw. dzióbkiem. Między posiłkami nie podawajmy maluchowi pokarmów sprzyjających rozwojowi próchnicy.

Pomiędzy pierwszym a drugim rokiem życia dobrze jest zmniejszyć częstotliwość i czas karmienia piersią. Nie róbmy tego tuż przed zaśnięciem. Lepiej dla dziecka, jeśli w nocy ograniczy się do picia wody.

Nie przesadzajmy z sokami. Są zdrowe, ale tylko w rozsądnych ilościach. Powinniśmy je pić przez słomkę, wtedy nie mają bezpośredniego kontaktu z zębami. Generalnie żywieniowe zasady związane z zapobieganiem próchnicy dotyczą również najmłodszych.

Generacja miłośników fast foodów

Słodkie napoje, drożdżówki, batony, cola oraz tak zwane śmieciowe jedzenie: chipsy, hamburgery, frytki, hot dogi, to zadeklarowani wrogowie nie tylko żołądków, ale i zębów. Ulubioną grupą docelową ich producentów jest młodzież. Ta zaś – jak wspomnieliśmy już wcześniej – wchodzi w bardziej samodzielne życie, w dużej mierze bazując na nawykach ukształtowanych we wcześniejszym wieku. 

Badania mówią, że nastolatkowie kupują znacznie więcej szkodliwych dla zębów produktów niż powinni. Bardzo często zapominają o zjedzeniu pierwszego śniadania, braki w energii wyrównując smacznymi, lecz niekorzystnymi dla stanu jamy ustnej przekąskami.

Warto sobie wziąć do serca te żywieniowe porady – unikniemy dzięki nim wielu dolegliwości zdrowotnych związanych nie tylko z zębami, ponieważ właściwie zbilansowana dieta warunkuje prawidłowy rozwój całego organizmu. Wspomaga regenerację tkanek i odpowiada za układ odpornościowy. W jadłospisie powinny się więc znaleźć wszystkie składniki odżywcze konieczne dla naszej dobrej kondycji. Należy o tym pamiętać szczególnie na wiosnę, gdy często poszukujemy diety cud, by zrzucić zbędne kilogramy po zimie. Zwracajmy zatem bardziej uwagę na to, co przechodzi przez nasze zęby, by te jak najlepiej i jak najdłużej nam służyły.

Kontakt


Rock Your Smile
"Odkryta"*

ul. Odkryta 1a
03-140 Warszawa
tel.: 22 300 46 70
tel.: 22 300 46 71
odkryta@centrum-ortodontyczne.pl

*Dedykowane pacjentom z dzielnic:
Białołęka, Legionowo, Tarchomin, Praga Północ, Praga


Rock Your Smile
"Ostrobramska"*

ul. Ostrobramska 91
04-118 Warszawa
 tel.: 22 879 76 58

ostrobramska@centrum-ortodontyczne.pl

*Dedykowane pacjentom z dzielnic:
Gocław, Praga, Praga PołudnieTargówek, Rembertów, Wesoła, Wawer

!NOWA PLACÓWKA!
Rock Your Smile
"Wita Stwosza"*
obok metra Wilanowska

ul. Wita Stwosza 48/102
02-661 Warszawa
tel.: 22 114 63 64

wita.stwosza@centrum-ortodontyczne.pl

*Dedykowane pacjentom z dzielnic:
Mokotów, Ursynów, Ochota, Śródmieście,
Śródmieście Południowe, Wilanów, Sadyba

 

 

Zapraszamy też na:

Facebook  facebook ikona


Youtube  youtube ikona


Google+  youtube ikona

 

informacja honorujemy kartę dużej rodziny